Dirigent

_MG_1446_MG_1445_MG_1458

Wim Klaver

Wim Klaver (1961) beëindigde in 1994 zijn chemische carrière om zich volledig aan de muziek te kunnen wijden. “Ik had een goede baan bij Shell, maar ik heb geen moment spijt gehad van de overstap. Sterker nog: ik ben er veel gelukkiger door geworden.” Aldus Wim zelf.

Hij doorliep de opleiding HaFa-directie aan de conservatoria van Hilversum en Amsterdam en volgde lessen bij o.a. Gerrit Fokkema, Jean Gruter, Eugene Corporon en Maurice Hamers.

Sindsdien is hij werkzaam geweest als bandleider bij de Schoorlse Bigband en als dirigent bij verschillende fanfares en harmonieorkesten in Noord-Holland. In die hoedanigheid heeft hij al samen mogen werken met solisten als Jacob Slagter, Ivan Meylemans, Frits Landesbergen, Mike Booth, Jacques Zoon, Deborah J. Carter en Lottie Hellingman.

Momenteel is Wim als dirigent verbonden aan Sint-Caecilia Lutjebroek,  Ilpendams fanfare, Harmonie Crescendo Purmerend en Beemsters Fanfare.

Behalve een gedreven dirigent, schrijft Wim arrangementen voor zijn orkesten. Ook waren veel nummers van het theaterstuk ‘Lang en gelukkig’, opgevoerd ter gelegenheid van Beemster 400 jaar, van zijn hand.

_MG_2891

Via de stichting Soam geeft Wim tevens muzieklessen.

Wim is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en talenten. Zo danste hij tijdens een winterconcert de Chachacha op de Zuid-Amerikaanse ‘Cuban Sound’ met een vrouwelijk orkestlid, het orkest speelde zonder dirigent geoefend verder.

Wim geeft graag de jongere generatie de kans zich te  ontplooien met solo’s en eerste partijen. Wim is serieus met de muziek bezig en een echt muzikaal leider, maar neemt ook de tijd voor een praatje en een biertje op zijn tijd na de repetitie.

Mede dankzij zijn enthousiasme en kundigheid melden zich geregeld nieuwe leden, is het fijn musiceren en stijgt het muzikale niveau van ons orkest.

_MG_1941_MG_1374_MG_1937