Soam

De Soam is de Stichting Opleidingsinstituut Amateurmusici in Noord-Holland.

Doel van de SOAM is het verzorgen van de opleidingen ten behoeve van Harmonieorkesten, Fanfares en Brassbands (HaFaBra), die hun opleidingen niet via een muziekschool ter plaatse kunnen of willen laten verzorgen.

De SOAM heeft een rijkserkenning voor het verzorgen van die HaFaBra-opleidingen en voor het afnemen van examens.

Het opleidingswerkplan en de examens zijn volledig gerelateerd aan de inhoud van het Raamleerplan ontwikkeld voor amateurmusici.

Sinds 2012 verzorgt de Soam de muzieklessen voor de leerlingen van de Beemsters Fanfare. De Soam zet gediplomeerde docenten in die les geven in de Kloek in Middenbeemster. Elke leerling krijgt 20 minuten of een half uur privéles. Dat is ook wat de Beemsters Fanfare belangrijk vindt.

Elders worden er vaak groepslessen gegeven, waardoor niet alle leerlingen de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Getalenteerde snelle leerlingen kunnen afhaken, omdat het programma door minder snelle leerlingen hen te langzaam gaat. Anderzijds kunnen langzamere leerlingen ook minder gemotiveerd raken. Wij geloven in lesgeven op maat en individuele aandacht.

_MG_1595                     _MG_1637

De Beemsters Fanfare onderhoudt nauwe contacten met de Soam, er zit een afgevaardigde van ons orkest in het bestuur van de Stichting.

Door alle inzet is het meestal na ongeveer een jaar voor beginnende leerlingen mogelijk mee te spelen in het opleidingsorkest.